بازی و سرگرمی

آماده هستید کمی فوتبالدستی بازی کنیم؟

منشا فوتبالدستی کشور آلمان است. و این کلمه در واقع مشتق شده از کلمه آلمانی “Fussball” به معنای “فوتبال” است. بیشتر مردم جهان از بازی فوتبالدستی به عنوان “فوسبال” یاد می کنند، که همان چیزی است که Foosball است – فوتبال با بازیکنان مینیاتوری که با میله های دستی کنترل می شوند، روی میز بازی می شود. هیچ کس واقعاً نمی داند چه زمانی فوسبال وارد صحنه اروپا شد، اما از آنجایی که بازی واقعی فوسبال یا همان فوتبال دستی در حدود سال 1860 به یک ورزش سازمان یافته تبدیل شد، فرض بر این است که دیرتر از بازی فوتبال راه اندازه شده باشد.

یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان Foosball یک شرکت سوئیسی به نام Kicker است. برای میز خود نیز از همین نام استفاده کردد. این همان چیزی است که بیشتر اروپایی ها به آن Foosball می گویند: “Kicker”. بنابراین، Kicker برای بیشتر اروپا همان چیزی است که Foosball برای آمریکای شمالی است.

مانند ایر هاکی، فوتبالدستی روی میز بازی می شود. و هدف از این بازی این است که توپ حریف را از دروازه خود دور نگه دارید و بالعکس. میز عمیق چیده شده است. داخل میز،در امتداد میله های فلزی، ردیف هایی از بازیکنان پلاستیکی تیم های حریف قرار دارند که لباس فوتبال پوشیده اند. اگر میله‌های فلزی را تا انتهای میزها دنبال کنید، می‌بینید که میله‌ها از کناره‌های میز به سمت بیرون که دستگیره‌ها به هم متصل هستند، امتداد می‌یابند. بازیکنان در دو طرف میز می ایستند و دسته ها را می چرخانند تا بازیکنان حرکت کنند.

قیمت میز فوتبالدستی

قیمت میزهای فوتبالدستی با اندازه کامل از 1 میلیون تا 10 میلیون تومان متغیر است. اگر میز استارت یا میز مخصوص بچه ها می خرید، بهتر است یکی از میزهای رده پایین را خریداری کنید. اگر واقعاً می خواهید بازی را شروع کنید و شاید حتی وارد مسابقات شوید، احتمالاً باید یک میز در محدوده 1 الی 2 میلیون تومان  بخرید. ابعاد میز 56 اینچ طول و 30 اینچ عرض است. میله‌ها از طرفین بیرون می‌آیند، بنابراین حداقل به فضایی بین هفت تا هشت فوتی نیاز خواهید داشت.

تاو اسپرت با افتخار مجموعه ای از بهترین انواع فوتبالدستی را در اینجا گردآوری نموده است. بنابراین می توانید با خیال راحت و با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید انتخاب مناسبی داشته باشید.

فوتبالدستی

فوتبالدستی تورنادو فراز

ویژگی‌های محصول
  •  برند: فراز
  •  مدل: تورنادو ۳۰۰۰
  •  جنس دیواره: 42MDF میل
  •  نوع میلگرد: لوله ۵ میل مانیسمال
  • قیمت 8500 هزار تومان

فوتبال دستی المپیک

فوتبالدستی المپیک مدل MDF S11

ویژگی‌های محصول
  •  برند: المپیک
  •  مدل: S11
  •  جنس بدنه: MDF دوبل
  •  نوع میلگرد: ۱۶ کششی با آبکاری کروم
  • قیمت 3250 هزار تومان

فوتبال دستی تاشو فراز

فوتبالدستی تاشو MDF المپیک مدل s12

  • جنس بدنه MDF
  • میله های تو پر و بلبرینگی
  • کف ملامینه
  • با قابلیت تاشو و مکانیزم  طراحی مهندسی و  به صورت چرخ دار
  • قیمت 3200 هزار تومان

برای دیدن تمامی مدل های فوتبال دستی در تاو اسپرت و خرید فوتبالدستی مناسب کلیک کنید.

بیایید بازی را شروع کنیم!

برای بسیاری از ما، فوتبالدستی یکی دیگر از سرگرمی هایی بوده است- برای یک بعد از ظهر روز تعطیل در کنار دوستان و خانواده. قابل ذکر است که ، فوتبال دستی اعتیاد آور و سرگرم کننده است. این یک بازی است که نیاز به بازتاب و کنترل سریع دارد. در این بازی، زمانی که مجبور هستید تعداد زیادی از بازیکنان را به بازی بگیرید، نگه داشتن تمرکز روی توپ چندان آسان نیست.

بازی با سرویس شروع می شود. برای تعیین اینکه چه کسی اول توپ را بدست می آورد، سکه بهترین راه است. هر کسی که در پرتاب سکه برنده شود، توپ را می گیرد و ممکن است آن را در بازی قرار دهد. اکثر میزهای فوتبال دارای یک مجرا در دو طرف میز هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که توپ را داخل کانال بیندازید و روی میز بغلطد و بازی شروع می شود. برخی از میزهای قدیمی ممکن است مجرای نداشته باشند، در این صورت ممکن است توپ را روی میز بیندازید، اما این تنها زمانی است که دست شما ممکن است به محوطه بازی نزدیک شود. پس از انجام سرویس و چرخاندن اولین میله، توپ در بازی است.

اگر توپ از میز خارج شود، به بازیکنی که در ابتدا توپ را انداخته، برگردانده می شود. سپس با یک سرویس جدید توپ به بازی بازگردانده می شود.

“توپ مرده” توپی است که روی تخته است، اما هیچ بازیکنی روی میله به آن دسترسی ندارد. اگر توپی بین دروازه و میله‌های دو نفره مرده در نظر گرفته شود، باید در نزدیک‌ترین گوشه‌ای که در آن «مرده» به بازی بازگردانده شود. اگر توپ در جایی بین میله های دو نفره “بمیرد”، باید با یک سرویس جدید توسط تیمی که در وهله اول به توپ سرویس می داد، دوباره به بازی بازگردانده شود.

ایجاد یک توپ مرده عمدی غیرقانونی است. اگر داور دارید و او این موضوع را بیان کند، بازیکنی که باعث مرگ توپ می‌شود، توپ را برای سرویس مجدد به تیم مقابل می‌دهد.

برنده شدن

آیا می دانستید که می توانید فوتبال دستی دوبل بازی کنید؟ در یک مسابقه دو نفره، هر بازیکن ممکن است فقط با دو میله بازی کند و باید به آن دو میله بچسبد تا زمانی که یک امتیاز کسب شود یا تایم اوت اعلام شود. بازیکنان ممکن است بین امتیازات یا بازی ها و در زمان استراحت، میله ها را تغییر دهند.

زمانی که توپ وارد دروازه می شود یک امتیاز به دست می آید. اگر توپ به سمت دروازه پرید اما دوباره به بیرون پرید (حتی اگر از جدول خارج شود) باز هم گل محسوب می شود و بنابراین یک امتیاز کسب می کند.

یکی از تکنیک‌های بیش از حد مورد استفاده که در فوتبال دستی می بینید، «چرخش میله» است. اکثر بازیکنان حرفه ای این عمل را توصیه نمی کنند. و در واقع در مسابقات حرفه ای غیرقانونی است. بازیکنانی که از این روش استفاده می‌کنند معمولاً از هیجان میله‌ها را می‌چرخانند، به این امید که ضربه محکمی به توپ وارد کنند. در واقع، ممکن است توپ را از دست بدهید و در عوض به میز آسیب بزنید.

منبع: How to play Foosball | Rules of Foos Ball | How to play table football (ventureshuffleboard.com)

بازگشت به لیست